People

Het PIA Group-DNA: blauwdruk voor een inclusieve werkvloer

FOKUS.
18 december 2023
Een inclusieve en diverse werkvloer? Bij accountancy- en advisorygroep PIA Group is het een non-discussie. Daar hoeven deze termen zelfs niet te vallen, want het is de logica zelve. “Je kunt als werkgever gewoon inclusief zijn zonder op de barricaden te staan.”
Of het nu gaat over de aanwerving van mensen van allochtone afkomst, het breken van glazen plafonds, de tewerkstelling van mensen met een beperking… bij PIA Group is het volledig ingebed in hun DNA. Zij bieden expertise in onder meer accountancy, fiscaliteit en ondernemingsadvies, via 44 lokale kantoren, verspreid over Vlaanderen en Brussel. Wat meteen wijst op hun natuurlijke inclusieve aard. “Wat we doen als groep is deze kantoren overnemen, zonder ze te willen veranderen”, zegt CEO Nathalie Calle.
“We zetten in op hun sterktes. Binnen onze groep zie je een diversiteit van kantoren, omdat onze klanten dat zijn.” De samenstelling van de teams in de verschillende kantoren vormt een afspiegeling van de regio waarin ze actief zijn en de klanten waarvoor ze werken. “Hoe meer je naar kernsteden gaat, hoe meer verschillende profielen. In een kleiner dorp ligt dat bijvoorbeeld weer wat anders. Dat is dan eigen aan de omvang en de ligging. Als hoofdkantoor zijn wij een doorvertaling van het lokale, hier zie je een versmelting van alles.”
Daar vormen gelijkheid en respect de basiswaarden. Het zorgt voor eenheid, wat noodzakelijk is als je zoveel verschillende kantoren wilt ondersteunen bij hun dienstverlening. “Het gaat altijd over verbinding en dus in gesprek gaan”, aldus Nathalie. “Ga respectvol met elkaar om en je krijgt automatisch connectie. Als wij kandidaten spreken en wij voelen dat die connectie ontbreekt, dan zullen we niet kunnen samenwerken.” Als je ruimte houdt voor elkaars eigenheid, dan trek je automatisch de juiste mensen/kantoren aan, volgens Nathalie. Maar dat moet een vanzelfsprekendheid zijn. “We hebben zeker al kantoren afgewezen omdat ze geen respect hadden voor een bepaalde groep mensen. Voor racisme en discriminatie hanteren wij een nultolerantie. Dan zijn we weg. Maar als we merken dat er bijvoorbeeld loonongelijkheid heerst, dan gaan we dat rechttrekken.”
Inclusie en diversiteit zijn waarden die veel bedrijven niet langer negeren – om een duurzame verandering te creëren in de eerste plaats, maar ook als marketingtool slaat het aan. Zo pakt PIA Group het niet aan. “Wij moeten geen extra initiatieven nemen. Het is belangrijk dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen, maar we doen dat discreet. Dat is key voor ons als adviseur in fiscale, financiële en bedrijfszaken”, zegt Nathalie daarover. “Inclusie is te belangrijk om er een marketingtopic van te maken. Het is oké om neutraal te zijn. Je kunt als werkgever gewoon inclusief zijn zonder op de barricaden te staan.”
“Het is zonde dat belangrijke waarden als inclusie aan kracht verliezen omdat het te pas en te onpas wordt aangehaald. Uiteindelijk gaat het gewoon over jij en ik”, gaat ze verder. “Je duwt het soms naar één kant door alle aandacht die je eraan schenkt, hoe goed het ook is bedoeld. Wij doen dit omdat we dit normaal vinden en een groep van gelijkgestemden zijn – en dat zoeken we ook in onze kantoren.”
Dit artikel is geschreven door de redactie van FOKUS. en wordt gepubliceerd in de editie van december 2023 over inclusie & diversiteit.

Meer weten over onze diensten?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons