Een uniek initiatief voor een verwaarloosde groep ondernemers
GENT, 13 MAART 2025- PIA Group lanceert vandaag een nieuwe boekhoudoplossing, speciaal voor eenmanszaken. PIA Go! is een unieke combinatie tussen een digitaal platform en de persoonlijke service van een boekhouder. Daarmee biedt PIA Group alle startende eenmanszaken die geen boekhouder vinden een kwalitatief én persoonlijk antwoord op hun noden. “In PIA Go! komen eenmanszaken op de eerste plaats voor onze boekhouders”, zegt Nathalie Calle, CEO van PIA Group België. “Die focus zorgt voor een unieke klantenervaring, die deze ondernemers daadwerkelijk helpt groeien. En dat in alle zekerheid.”
PIA Group: waar eenmanszaken wél welkom zijn.
PIA Go! is het antwoord van PIA Group op een probleem dat ondernemend België al heel lang in zijn greep houdt. Het is voor startende eenmanszaken vandaag de facto bijna onmogelijk om een boekhouder te vinden. Door het tekort aan accountants en de toenemende werkdruk sturen boekhoudkantoren hen meestal wandelen. Vaak wordt daarbij letterlijk tegen de eenmanszaak-ondernemers gezegd dat ze te klein of niet rendabel genoeg zijn.
Eenmanszaken: belangrijk voor de economie.
Bij PIA Group is het kleinste ondernemerssegment daarentegen wel altijd welkom gebleven. Dat kadert in een duidelijke visie. “Eenmanszaken zijn het zaaigoed van onze economie”, zegt Steven Brouckaert, Voorzitter van PIA Group International. “Eén op drie eenmanszaken groeit binnen de drie jaar uit tot een vennootschap. Het kan toch niet dat je als accountant beloftevolle ondernemers de deur wijst omdat ze een eenmanszaak zijn maar ze wel welkom heet als ze een vennootschap geworden zijn. Wij hebben het altijd als onze plicht beschouwd om vanaf de start klaar te staan voor Belgische ondernemers. PIA Go! is daar het logische uitvloeisel van.”
PIA Go! Een identiek serviceniveau als een boekhoudkantoor
PIA Go! onderscheidt zich van andere digitale boekhoudoplossingen doordat eenmanszaken heel makkelijk de ondersteuning en het advies van PIA-boekhouders kunnen inroepen. Bij twee van de drie abonnementen verschilt de service zelfs niet van die in het boekhoudkantoor.
In Comfort en ComfortMax moeten de eenmanszaak-ondernemers enkel hun in- en uitfacturen en bonnetjes opladen via de mobiele app. De PIA-boekhouders en het team zorgen vervolgens voor de boekingen, doen de btw-aangiften en vullen de personenbelasting in. Ook het jaargesprek, waarin boekhouder en ondernemer samen achteruit- en vooruitkijken maakt deel uit van het aanbod. Het onderscheid met de service van een boekhoudkantoor zit hem in de persoonlijke gesprekken met de boekhouder, die standaard via videocalls verlopen.
Hebben de eenmanszaak-ondernemers goede noties van boekhouden -bijvoorbeeld omdat het een vak op school was- en willen ze kosten besparen? Dan kunnen ze ook kiezen voor het abonnement Relax. In deze formule doet de ondernemer de boekingen en het invullen van de btw-aangifte zelf. De PIA-boekhouders en het team kijken mee en geven tips en advies om fouten te vermijden.
Zeker van een correcte boekhouding en professioneel advies.
“We worden elke dag gecontacteerd door zelfstandige ondernemers die zijn vastgelopen in zelfboekhoudplatformen”, zegt Nathalie Calle. “Deze platformen promoten zich als een alternatief voor de “dure boekhouder”. Boekhouden wordt daarbij voorgesteld als iets eenvoudigs. Maar de startende ondernemers merken snel dat dit niet het geval is. Mensen lopen door een gebrek aan begeleiding verloren in het platform. Dat resulteert in fouten, achterstanden en boetes. Omdat de boekhouder in PIA Go! altijd beschikbaar is voor de eenmanszaak-ondernemers -en vaak het werk voor hen doet- is het risico op fouten minimaal.”
Een hyperefficiënte tool
PIA Go! is gebouwd op basis van Cashaca Software, dat PIA Group in 2024 aankocht. De functionaliteit van de tooling werd aanzienlijk uitgebreid, ook aan de achterzijde, zodat de accountants en hun team de eenmanszaak-ondernemers hyperefficiënt kunnen servicen. “Daardoor is PIA Go! niet alleen een goede zaak voor de eenmanszaken”, zegt Steven Brouckaert. “Door de efficiëntieverhoging op dat segment creëren we binnen PIA Group ook bijkomende tijd voor het servicen van onze andere klanten: kmo’s, managementvennootschappen en vrije beroepen. Wij hebben digitalisatie altijd een middel beschouwd om de persoonlijke service te verbeteren. PIA Go! is een mooi voorbeeld hoe we die visie concretiseren.” Cashaca staat ook ter beschikking van boekhouders buiten PIA Group die hun efficiëntie willen verhogen.
Digitale trekker
Voor Baltisse, de family-office van Filip Balcaen die in PIA Group investeert, is de lancering van PIA Go! een belangrijke mijlpaal in het gezamenlijke groeiverhaal. “Met PIA Go! ontpopt PIA Group zich tot een digitale voortrekker in de accountancysector”, zegt Senior Investment Manager Benjamin Biesmans. “Het feit dat eenmanszaken binnen PIA Group efficiënter geholpen kunnen worden maakt het voor accountantskantoren nog interessanter om in te stappen.”
Over PIA Group
In een markt van schaalvergroting wil PIA Group doorgroeien tot een toonaangevende speler in accountancy- en advisorydiensten maar tegelijk de persoonlijke band tussen medewerker en klant niet verliezen. Daarom bouwen wij aan onze groei op basis van een continu uitbreidende groep van ondernemende vennoten. Dankzij de onderlinge wisselwerking tussen die partners en ons expertteams vinden ondernemers in elk PIA-kantoor een individuele up-to-date service en knowhow, die echt bijdraagt tot hun professioneel succes en persoonlijk geluk. PIA Group werd in 2012 opgericht in België door Steven Brouckaert. De groep is actief in België en Nederland, telt in beide landen meer dan 70 kantoren en bijna 2.000 medewerkers en heeft over beide landen in 2024 een omzet gerealiseerd van meer dan 250 miljoen euro.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Stefan Knecht, stefan.k@pia.be, +32 495 54 60 82.
Gerelateerd nieuws
Ontdek al het nieuwsMeer weten over onze diensten?
We helpen je graag verder.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief