Digitalisering

Goed nieuws voor kleine vennootschappen: de kost voor je PEPPOL e-facturatiesoftware is nu tijdelijk 120% fiscaal aftrekbaar!

Jordy De Block
27 maart 2024
Vanaf 1 januari 2026 wordt het ook voor bedrijven in de B2B verplicht om elektronisch te factureren via PEPPOL. Deze verplichting zal voor heel wat ondernemers een hoop extra kosten met zich meebrengen. Om dit te compenseren heeft de Belgische Kamer een wetswijziging aangenomen die kleine vennootschappen een fiscaal voordeel geeft bij het overstappen op e-facturatie met PEPPOL. Nú is dus jouw moment om over te stappen. Onze digitale experts zetten de belangrijkste informatie voor jou op een rijtje.

Digitaal factureren via PEPPOL verplicht vanaf 2026.

Zoals we in een eerder artikel al vermeldden is het digitaal factureren met PEPPOL op vandaag alleen nog maar verplicht voor bedrijven die samenwerken met de Federale of Vlaamse overheid. Na het bereikte akkoord van minister van Financiën Vincent Van Peteghem zullen ook bedrijven in de B2B vanaf 1 januari 2026 de stap moeten zetten.
2026 lijkt nog ver weg. Toch raden onze digitale experts je aan om nu al actie te ondernemen en proactief aan de slag te gaan. Want het versturen van je facturen wordt net iets ingewikkelder dan ‘zomaar’ het updaten van een Excel- of Word-bestand. Omdat velen onder jullie hiervoor nog niet de juiste software hebben, wordt er nu tijdelijk een steunmaatregel ingevoerd. Een fiscaal voordeel dat het advies van onze experts duidelijk bevestigd.  

120% fiscale aftrekbaarheid.  

                Voor welke kosten?

Om de kosten voor jouw PEPPOL e-facturatiesoftware te temperen, voorziet de wetgever een fiscaal voordeel van 120% fiscale aftrekbaarheid. Deze gunstmaatregel geldt alleen en uitsluitend voor de rechtstreekse kosten die betrekking hebben op het voorbereiden van het voldoen aan je elektronische factureringsverplichtingen. Denk hier bijvoorbeeld dus maar aan de abonnementskosten van facturatieprogramma’s waarmee je jouw elektronische facturen kan maken, verzenden en ontvangen, of dus de advies- en softwarekosten.
Deze verhoogde fiscale aftrekt geldt dus niet voor investeringen in software en de bijhorende afschrijvingen hierop.

                Wie geniet van dit voordeel?

Alleen als kleine vennootschap kan je genieten van dit voordeel. Voldoe je niet de definitie van een kleine vennootschap? Dan is deze regel niet voor jouw vennootschap van toepassing. Daarnaast is de aftrek zowel op de personenbelasting als op de vennootschapsbelasting van toepassing.

                Hoelang is deze maatregel geldig?

Dit voordeel geldt vanaf 1 januari 2024 en is dus van toepassing vanaf het aanslagjaar 2025. Maar let op: dit is een tijdelijke wijziging van artikel 64ter die op 1 januari 2028 opnieuw wordt ingetrokken. Vanaf het aanslagjaar 2029 is er dus geen verhoogde aftrek meer mogelijk voor deze kosten. Door nu al de nodige stappen te ondernemen voor PEPPOL, ben je dus niet alleen tijdig in orde maar kan je ook heel wat geld uitsparen. Een win-win, toch?

PIA’s digitale transformatieteam staat voor jou klaar!

Het advies van ons digitale transformatieteam is duidelijk: “Start nu al met de voorbereidingen en laat ons je begeleiden. Wij zijn er om jou te adviseren en te helpen bij het zetten van de juiste stappen!”
Onze experts kunnen je op verschillende manieren klaarstomen voor het gebruik van Peppol:
  • Je hebt al een bestaand boekhoud- of facturatiepakket en wil weten of deze voldoet aan PEPPOL.
  1. We checken of jouw pakket klaar is.
  2. We nemen indien nodig contact op met de desbetreffende partners.
  3. We geven je het nodige advies, helpen je bij de opzet en kunnen zelfs voor een opleiding zorgen.
 
  • Je stelt je facturen manueel op, op papier of in Word, Excel, PDF,…
  1. We luisteren naar je wensen en geven je advies bij het kiezen van een geschikt boekhoud- of facturatiepakket.
  2. We doen de nodige opzet en geven je een opleiding van het gekozen pakket.
 
  • Je beheert jouw bedrijf en haar processen in een ERP-pakket.
  1. We checken of jouw ERP-pakket klaar is.
  2. We nemen contact op met de desbetreffende partners en/of kiezen samen met jou een Acces Punt.
  3. Indien nodig voorzien we de ontwikkeling van het Acces Punt of de tussensoftware.
 
  • Je hebt enkele tijdelijke facturen in B2G (Business to Government).
  1. Mercurius portaal voor manuele ingaven op korte termijn naar de overheid.
Ben je helemaal klaar om te genieten van het fiscale voordeel van 120%? Aarzel dan niet en neem contact op met onze digitale experts. Zij geven jou graag gepast en persoonlijk advies.

Meer weten over onze diensten?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons