E-commerce

Voldoet jouw webshop al aan de verstrengde garantieregels?

Ruben Deferm
3 augustus 2022
Tijdens de coronapandemie stapten traditionele winkels meer dan ooit over naar een online webshop. Met de kaap van 60.000 webshops binnen België in zicht, moest men de wetgeving noodgedwongen moderniseren. Richt jouw webshop zich op consumenten? Dan gelden er sinds 1 juni verstrengde garantieregels. Met de Economische Inspectie op de loer, lijsten wij de veranderingen opnieuw voor jou op. Wil jij boetes voorkomen? Zorg er dan voor dat jouw algemene voorwaarden geüpdatet zijn. Jouw PIA-adviseur helpt je er graag bij.

De bewijslast bij defect ligt nu bij jou.

De gekende wettelijke garantietermijn van 2 jaar blijft de basis. Maar er zijn enkele belangrijke elementen binnen deze regelgeving gewijzigd.
Kocht een consument een product bij je dat binnen de 6 maanden defect ging? Dan kon hij dit verhalen als een gebrek dat al bestond bij de levering. Er was wel een nadeel voor de klant. Hij moest namelijk kunnen aantonen dat het defect toen al aanwezig was. Een moeilijke taak voor de koper, waardoor jouw onderneming vaak geen herstellingen of vervangingen moest uitvoeren.
Sinds 1 juni is deze termijn van 6 maanden opgetrokken naar de volledige garantie van 2 jaar. Daarbij is de bewijslast ook verlegd naar jouw onderneming. Jij zal dus als onderneming moeten aantonen dat, het defect is aangebracht door de consument. En dit voor de volledige garantietermijn van 2 jaar! Een lastige opdracht, die tot gevolg heeft dat je meer herstellingen of vervangingen zal moeten uitvoeren. Met alle bijbehorende extra kosten.
Er is ook goed nieuws. Op de verkoop van tweedhandsproducten blijft de garantietermijn beperkt tot 1 jaar. Je moet jouwklant hier wel uitdrukkelijk over informeren.

Uitbreiding tot digitale producten

De verstrengde wetgeving spits zich nu ook toe op het digitale luik. Sinds 1 juni ben je als onderneming verplicht de garantietermijn van 2 jaar ook aan te beiden voor  digitale producten of diensten.

Voorbeelden hiervan zijn:
– Besturingssystemen van tablets of smartwatches
– Apps
– Streamingdiensten
– E-books
– Videogames

Daar komt nog bij dat je als verkoper updates moet voorzien voor jouw product of dienst. Met andere woorden: het verkochte digitale artikel of service moet tijdens de volledige garantietermijn goed blijven functioneren.

Commerciële garantie

Je mag naast de wettelijk garantie -volledig vrijblijvend- altijd aanvullende of bijkomende garanties aanbieden. Zo kan je de garantietermijn verlengen tot 3 of 4 jaar. Extra diensten mogen worden toegevoegd in jouw garantiebeleid. Je kan er voor kiezen om jouw garanties te laten gelden in B2B relaties en niet enkel B2C. Dergelijke aanvullingen vallen onder de noemer “commerciële garanties”. Ook die categorie onderging een aantal wijzigingen.
De tekst moet in een begrijpbare taal zijn opgesteld. Naast jouw commerciële garantie, is een verwijzing naar de wettelijk garantie altijd verplicht. Er moet een duidelijk overzicht zijn van jouw naam, adres, op welke manier de consument beroep kan doen op de garantie, waarop de garantie geldt en met welke voorwaarden de consument rekening moet houden.
Extra: Het is sinds 1 juni verboden om jouw aanbiedingen mooier te maken dan ze zijn. Jouw advertentie mag niet afwijken van de werkelijkheid, ook niet in de gekende ‘kleine lettertjes’ (van jouw algemene voorwaarden).

Pas jouw algemene voorwaarden aan

De nieuwe regels zijn intussen al een kleine 2 maand van kracht. Het is dus belangrijk dat je zich niet enkel houdt aan deze wijzigingen, maar ook jouw algemene voorwaarden op jouw webshop aanpast in functie van de verstrengde garantieregels. Doe je dit niet? Dan kunnen er boetes van de Economische Inspectie volgen.
Wacht dus niet langer. Laat jouw algemene voorwaarden grondig onder de loep nemen. Onze Legal Experts helpen je graag verder bij deze oefening. Contacteer vandaag nog het PIA-kantoor in jouw buurt.

Meer weten over onze diensten?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons